måndag, december 1

Träning inför Vasaloppet

Vasaloppet går av stapeln den 8:e mars 2015, men redan nu är det dags att börja träna för den som vill ha en chans att orka hela loppet. Man kan naturligtvis träna hur man vill, men i detta fall tror jag att det är bättre att lyssna på en expert, såsom Håkan Westin, som vunnit Vasan två gånger, förutom att han blivit totalvinnare i världscupen för långlopp fem gånger om. Westin uttalade sig nyligen i Expressen och menade att det viktigaste är att ha roligt när man tränar inför loppet.

Lite mer specifikt föreslog Westin att det är dags att börja träna redan nu två-tre gånger i veckan, inte nödvändigtvis med skidåkning, utan med löpning (förslagsvis med stavar), cykling, simning, cirkelträning hemma eller liknande. Det är bra om ett pass ligger på närmare två timmar med lägre puls, då det är viktigt för kroppen att klara av långpass, även om det annars är helt okej att köra intervall-träning, då det räcker med 15-20 minuter för att ge effekt.

Lite mer specifikt för skidåkning är det väldigt viktigt att öva upp tekniken, anser Westin, vilket man bland annat kan göra genom olika balansövningar och att åka utan stavar. Det kan naturligtvis vara problematiskt om snön inte kommer, men då kan man alltid träna på rullskidor, inlines, vanliga skridskor eller skidgång, om man inte har möjlighet att åka på konstsnö eller åka till en skidort med snö förstås. På de flesta gym finns det också så kallade dragmaskiner där man kan öva på att staka och man inte föredrar att göra det hemma med ett gummiband fäst i ett dörrhandtag. Den som bor i närheten av Torsby kan också åka riktiga skidor i Sveriges enda skidtunnel. Förutom detta är det viktigt att kolla sin utrustning, så att den stämmer för ens form just nu och äta vanlig, varierad husmanskost. Enligt Westin är det viktigt att inte bli fanatisk vad gäller maten, även om det kan vara en bra idé att äta mycket kolhydrater och få i sig mycket vätska dagarna före Vasan.

Förutom Westins ovannämnda råd vill jag lägga till några av mina egna tips. Jag har märkt från vissa kompisar att de efter ett tag med längdskidåkning tröttnar och inte vill åka mer. Den som anmält sig till Vasaloppet och råkar ut för detta blir kanske lite besviken. För att förebygga att detta ska hända anser jag att man bör satsa på en allsidig träning, med mycket mer än bara skidåkning. En träningsform som passar bra även under vintern är snabba promenader eller jogging. Det är extra viktigt att klä sig ordentligt och om det finns is kan det vara en bra idé att springa med broddar under skorna. Även cykling går utmärkt under vintern, bara man har dubbade vinterdäck på cykeln, bra belysning, hjälm och varma handskar.

Om det är riktigt kallt är det också viktigt att komma ihåg att mysa inomhus i värmen. Man kan inte träna hela tiden, utan ibland kan man krypa upp med sin mobil eller surfplatta i soffan, lägga några bets på en sport man gillar (varför inte längdskidåkning?) och läsa de senaste sportnyheterna.





Inga kommentarer: