fredag, januari 23

Klassiska intervaller: 5 x 3 min + 15"-15"


Det gick ju bra det där! Planen var att köra fyra stycken fyraminutersintervaller, men då spårpersonalen på Lugnet envisas med att enbart dra upp en slinga på cirka 1,75 kilometer + sprintbanan så hade det blivit alldeles för lättåkt i slutet av varje intervall, reviderade då planen till att köra fem stycken intervaller á tre minuter, då fick jag med mig mestadels uppför och plattåkt, de fem intervallerna med två minuter vila emellan såg ut som följer:

1:a - 3,09 min - 0,92 kilometer - 158 snittpuls - 165 maxpuls - 35 höjdmeter

2:a - 3,08 min - 0,92 kilometer - 159 snittpuls - 169 maxpuls - 35 höjdmeter

3:e - 3,06 min - 0,92 kilometer - 161 snittpuls - 172 maxpuls - 35 höjdmeter

4:e - 3,07 min - 0,92 kilometer - 164 snittpuls - 173 maxpuls - 35 höjdmeter

5:e - 2,57 (kunde inte hålla mig) - 0,92 kilometer - 167 snittpuls - 178 maxpuls - 35 höjdmeter

Det var väldigt kärvt och tungåkt, men jag tyckte att kroppen kändes förhållandevis pigg, även om pulsen är lite för låg. Men jag får väl acceptera att jag inte är 20-25 längre och kan ha fågelhjärtepuls, för jag kände mig pigg muskulärt + att jag hade bra fokus och det är huvudsaken! 

När dessa intervaller var klara så åkte jag lätt sex minuter innan jag körde ett block på tio minuter med 15"-15", alltså femton sekunder fort och femton sekunder vila, det såg ut såhär:

10 minuter - 2,52 kilometer - 166 snittpuls - 175 maxpuls - 65 höjdmeter

Avslutade passet med ett lugnt varv runt motionsfemman. Ett bra pass som förhoppningsvis inte slet alltför mycket!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menar du med att du inte kunde hålla dig?

Och grattis till vinsten förresten😄

Adam Steen sa...

Att åka i tröskelfart. Tack!