fredag, oktober 9

60 min AIII stakning


Bjöd med mig själv på ett intervallpass av sällan skådat slag, planen var fyra långa intervaller, men det blev visst fem. plus fem minuter 10"-20"-intervaller, skrapade således ihop 60 minuter AIII idag. Det var jättekul. 

Intervallerna startade vid Järlindskiosken, vidare förbi Lugnetgymnasiet, Lugnetbadet, runda den stora parkeringen, frisbeegolfbanan, skidstadion, Sjulsarvsbacken och mål när det börjar gå brant utför mot Järlinden igen (i höjd med det gamla Högbosjukhuset). Sista intervallen gick jag dock i mål uppe vid Kårestugan. Varje intervall blev 3,45 kilometer och innehöll 90 höjdmeter. Hade en snittfart omkring 18 km/h. 

Hade svårt att komma upp i puls idag, seg och inte riktigt superpeppad. Troligen seg av dålig dygnsrytm senaste dagarna, men också att jag kände av ryggen rätt mycket idag, blev liksom hämmad i rörelsen och tyckte det var svårare än vanligt att aktivera de inre magmusklerna. Jag tog mig i alla fall igenom eländet och blev sjukt trött i överkroppen, king det!

Nu ska jag dra till Norge en sväng!


Där jag pekar gör det ont, på en knöl till vänster om ryggraden, det är som att en jävla nervjävel ligger i kläm och spökar. Notera mina fina kalsonger från Salming också!

2 kommentarer:

David sa...

Tja!

Gled in här då jag som en galning sökt för att hitta ett svar om mitt ryggproblem som nyligen uppstått.

Har din värk på knölen gått över, fick du göra något speciellt?

Tacksam för svar

Mvh David

Adam Steen sa...

Tjenare.

Tack för din kommentar. Ja, min värk har gått över. Jag trodde länge jag hade diskbråck eller något annat allvarligt. Ett tag var jag så dålig att jag knappt kunde klä mig eller leva bra i vardagen. Jag kom till slut fram till att mina problem var muskulära. Efter otaliga besök hos sjukgymnaster, naprapater och annat så löste jag det själv. Frågan är om det dock är samma problem som dina. Men jag gjorde följande:

Två stretchövningar: ligg på rygg, dra upp ena knät mot magen, andra benet rakt, så att det sträcker i ländryggen, dra sedan upp det andra och gör samma sak. Därefter drar du upp båda benen mot magen och känner hur det drar i ländryggen. Andra stretchen: ligg på rygg,vik över vänster knä åt höger och liksom stretcha ryggen/ländryggen diagonalt. Gör samma på båda sidor. Svårt att förstå? Maila mig så får du bilder (adam@adamsteen.se). Stretchen hjälpte mest vid akuta problem.

Det andra och framförallt bästa var att träna TRX. De inre magmusklerna. Jag var för svag i dessa och tappade hållningen. Därför kompenserade kroppen med andra muskler och min rygg värkte till följd av det. Jag kom över ett grymt TRX-program som du ser här i följande länk: http://www.adamsteen.se/2016/06/gym-och-skierg-bilderinstruktioner-pa.html, kör dessa övningar minst en gång i veckan, gärna två till en början. Gör få repetitioner, men med bra hållning först och bygg sen på.

Detta är mina tips iaf. Hoppas du fick lite hjälp. Maila mig annars! Lycka till!