torsdag, mars 17

Bara 16,6 km/h i snitt.



Jävlar alltså, det där gick rätt bra ändå. Var lite inställd på att detta passet skulle kännas skit. Men där hade jag fel. Efter att ha gjort allt annat än att sova inatt (3-4 timmar bara), jobbat hela dagen idag och sedan letat däck så var det rätt skönt att sova en stund på soffan. En eftermiddagslur kan rädda upp mycket vill jag lova, mina vänner. Jag tycker det är mycket smartare att ta det lugnt när jag kommer hem och vila en sväng, så träningen ger mer. Istället för att stressa ut direkt. Men det där är väl individuellt hur man känner.

En annan fördel med att jag körde lite senare var att det hunnit torka upp och frusit på lite, så det låg en liten ishinna i spåret, vilket gjorde det väldigt lättfört. Hann med att åka två varv på blå tävlingsfemma och två varv på elljusspåret under den timmen jag var ute och skejtade. Hade bra flyt och fart i åkningen och ganska så hög puls uppför, vilket jag gillar. Alltså fräscha muskler. Åkte avslappnat och såg hela tiden till att inte bli det minsta stum uppför. Perfekt pass. Dock kan jag inte låta bli att undra hur dom här "söderlänningarna" kan hålla 17-18 km/h i snittfart på sina AI-pass? Idag var det ju nästan isföre, jag tyckte det "rullade" på fint och kroppen kändes riktigt bra, min snittfart på pulvrade skateskidor landade på 16,6 km/h (Min snittpuls för dagen löd: 140 och jag plockade 440 höjdmeter). Någon hund måste ju vara begraven. Antingen ljuger dom, deras klockor eller så är jag totalt klappkass? Det jag dock vet är att de riktiga skidåkarna som bor i denna delen av landet och uppåt håller cirka 12-15(16) km/h på distanspassen, men det är väl fel det tydligen?! 

7 kommentarer:

Erik Wickström sa...

Jag är sörlänning och gillar att hålla hög marschfart på distanspassen, eftersom jag vill bli bra på långlopp och eftersom jag har en betydligt lägre träningsdos än dig och dina kollegor i Falun. För mig är det inte effektivt att antingen köra stenhårda intervaller eller superlugn distans. A2 och höga A1 är viktiga träningszoner för mig. Med en hög träningsdos blir det däremot svårare att hålla bra fart på distanspassen för optimal prestation. För övrigt har vi inga mördarbackar i söder. Och vi har mer konstsnö, vilket glider snabbare. Hoppas det gav några svar :) Puss Adam

Adam Steen sa...

Tack min vän!! :) men jag kan inte låta bli att fundera ändå ;)

Anonym sa...

Det är helt uppenbart för att de är så sjukt grymma på Skierg! :)

Anonym sa...

har mycket med höjdmeterna att göra. Finns inte lika fin kupering på banorna (i alla fall i Stockholms trakten)

Adam Steen sa...

Haha ja.

Sant det

Anonym sa...

Absolut att kupering gör stor skillnad. På A1 blir det mest ett duttande uppför, och då blir det ingen fart över krönen.

När det är flackt och bra asfalt kan 20 km/h vara övre halvan av A1 för mig på skejttreor. Förutsatt att tekniken sitter ordentligt...
Men det är dumt att bry sig om hastigheten och hellre för långsamt än aningen för snabbt. Tekniken är viktigare.

Adam Steen sa...

Japp :)