onsdag, juni 15

Riktigt bra och tuffa löpintervaller


I detta inlägget bjuds det på två stycken karakteristiska "här, ta kort på mig/oss efter träningspasset-bilder". Typiskt för oss dåliga bloggare som jobbar alldeles för lite med stativ, bra kameror, självutlösare och så vidare. Men jag bjuder ju in er till skratt på min bekostnad i alla fall, det är ju ändå omtänksamt.


Jag gillar att träna med Kalle Gräfnings. Det blir bra pass då. Dagens pass var inget undantag. Han var chef för ett löpintervallpass som han brukar återkomma till ett antal gånger per sommar. Enligt honom 3-4 gånger per år de senaste tio åren. Mäktigt. Sex intervaller á fem minuter. Det roliga med dessa intervaller (åtminstone om det går bra) är att han har start- och målpunkter. Startpunkterna för varje intervall är alltid samma, men så klart beroende på hur fort man springer så varierar målpunkterna. Idag så var vi någonstans emellan "väldigt bra" och "dåliga" målpunkter på de två första intervallerna. Därefter så hamnade vi på "väldigt bra" och "rekord" på de fyra sista. Mäktigt. Jag själv bidrog inte alls till farthållningen, utan låg klistrad i Kalles rygg, bitvis hade jag precis fullt upp med att bara hänga med, men jag lyckades. Callum (bilden ovan bredvid mig), sprang fortare än oss, speciellt uppför. På platten höll vi nästan samma fart som honom och utför så sprang vi faktiskt fortare än honom. Uppskattningsvis så var vi i snitt cirka tio till femton sekunder långsammare än honom per intervall. Det är inte fy skam, han är en stark löpare. 

Efter en uppvärmning på cirka 23 minuter och 3,6 kilometer så var det dags för intervallerna. Vi startade ovanför Skyttepaviljongen vid Lugnets skidstadion och därefter tog vi oss bitvis runt den gamla elit 15-slingan, på fjärde intervallen var vi uppe på toppen av Lugnet (305,9) och på sista intervallen gick vi i mål vid hoppbackarna. Såhär blev siffrorna på dessa sex femminutersintervaller:

1:a - 1,29 kilometer, 172 snittpuls, 183 maxpuls, 40 höjdmeter, 3,52 min/km snittfart

2:a - 1,16 kilometer, 177 snittpuls, 186 maxpuls, 55 höjdmeter, 4,20 min/km snittfart

3:e - 1,37 kilometer, 178 snittpuls, 187 maxpuls, 35 höjdmeter, 3,39 min/km snittfart

4:e - 1,13 kilometer, 181 snittpuls, 189 maxpuls, 60 höjdmeter, 4,25 min/km snittfart

5:e - 1,34 kilometer, 181 snittpuls, 190 maxpuls, 25 höjdmeter, 3,43 min/km snittfart

6:e - 1,25 kilometer, 180 snittpuls, 189 maxpuls, 30 höjdmeter, 4,00 min/km snittfart



Mycket fina

Inga kommentarer: