fredag, juni 10

Stakintervaller runt Varpan



Sådär, färdigtränad för idag. Inte alltför trevligt träningsväder dock, rejäl blåst, lätt regn och plus 12 grader. Tyvärr så gör ju inte träningspassen sig själva och vädret går ju ej heller att påverka. Men klaga går ju alltid. 

Jag fick med mig min gamle vän Mats på cykel idag. Kändes skönt att slippa dra ut själv. Trots en skön träningsvärk i "lats", triceps och mage från gårdagens styrkepass. Och även fortsatt trasiga ben från löpningen i tisdags (därav långa strumpor, kanske även på grund av den låga temperaturen. Tränar aldrig i stödstrumpor annars, använder dom enbart i återhämtningssyfte), så kände jag mig rätt så pigg idag och pulsen var på rätt nivå. Vilket jag brukar ha svårt med när jag har träningsvärk.

Passet idag blev som alla andra rullskidpass hittills i år, enbart stakning och på Elpex-treor, med 155 centimeter långa KV-stavar. Jag började med att värma upp lugnt ut till Hökviken. Därefter så lade jag in mitt numera "standarduppvärmningsblock", vilket innebär tio stycken fartökningar á 20 stavtag, men 20 stavtags vila. Tycker det funkar bra, försöker hitta bra träff, ligger på en nivå på cirka 90% och tänker teknik. Då fartökningarna blir lite längre än impulser och vilan blir relativt kort så kommer jag upp rätt så fint i puls också. Vackert så. 

Efter avslutat fartökningsblock så väntade intervallerna. Planen var 6 x 6 minuter med två minuters vila. Utförandet blev nästan enligt plan, dock så blev de två första intervallerna en minut längre, eftersom att jag ville ta mig upp till toppen på de två backarna (avstickarvägarna) som finns i närheten av Österå. Såhär såg intervallerna ut i siffror:

1:a - 7,00 minuter, 2,59 kilometer, 175 snittpuls, 181 maxpuls, 25 höjdmeter, 22,19 km/h snittfart

2:a - 7,00 minuter, 2,04 kilometer, 175 snittpuls, 181 maxpuls, 55 höjdmeter, 17,45 km/h snittfart

3:e - 6,00 minuter, 2,23 kilometer, 173 snittpuls, 179 maxpuls, 10 höjdmeter, 22,21 km/h snittfart (en skarp högersväng på drygt 90°, som sörlänningarna hade skrivit, vad det nu spelar för roll? dock märker jag att de hjul jag har på nu, som kom förra året och är mer kantiga är mycket svårare att svänga med, än de tidigare mer rundade.)

4:e - 6,00 minuter, 2,39 kilometer, 174 snittpuls, 180 maxpuls, 5 höjdmeter, 23,88 km/h snittfart

5:e - 6,00 minuter, 2,49 kilometer, 174 snittpuls, 179 maxpuls, 5 höjdmeter, 24,85 km/h snittfart

6:e - 6,00 minuter, 2,45 kilometer, 176 snittpuls, 181 maxpuls, 0 höjdmeter, 24,52 km/h snittfart

Bra pass och bra känsla! Avslutade träningen med att åka ett varv runt Bojsenburg och uppför hela Britsarvsvägen, för att få lite nedvarvning och för att skarva ihop till totalt 1,30 h, längden på passet blev 26,9 kilometer.

Vill ni analysera sönder passet så finner ni mer info här från min Polar-klocka och Strava här under:


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kantiga och breda hjul är sjukt jobbiga att svänga med. Jag har såna och försöker ta mycket korta snabba steg. Det är helt värdelöst att försöka ta något kraftigt skär eftersom det snarare bromsar upp!

Adam Steen sa...

Stämmer!