torsdag, juli 21

Ett bättre "Psykpass"


Ett riktigt bra pass lagt till handlingarna nu! Höll bland annat nästan "söderut-fart" på rullskidorna (Jag brukar ha en liten tendens till att åka snabbare när jag tränar själv, det är väl den här snitthastighethetsen som slår till då och då.), dock med treor, men ändå. Kunde åka i bar överkropp under hela passet, kände mig rätt pigg, tekniken fungerade bra och så vidare. Kul med sådana dagar! 

Fick en liten idé sent igår kväll när jag lagt mig, om att staka från Borlänge och hem till mig, springa 15 MTB-slingan på Lugnet och sedan staka tillbaka till Borlänge. Trodde det skulle bli tight att klara fem timmar, men jag gav det en chans. Anledningen till att jag skulle springa just den röda 15 var att det är rätt breda stigar, plus att jag hoppades på att träffa på folk, det var ju kanonväder och det innebär ju risk att stöta på ormar. 

Såhär såg de olika segmenten ut i passet:

- Stakning, från Borlänge till Falun, 
1,23,40 timmar, 26,48 kilometer, 175 höjdmeter, 144 snittpuls, 19,0 km/h snittfart

- Löpning, upp till Lugnet och runt röda 15 med lite skarv, 
2,06,40 timmar, 20,35 kilometer, 495 höjdmeter, 138 snittpuls, 9,66 km/h snittfart

- Stakning, från Falun till Borlänge, 
1,30,21 timmar, 27,46 kilometer, 230 höjdmeter, 140 snittpuls, 18,24 km/h snittfart

Totalt 5,00,23 timmar, 74,29 kilometer, 900 höjdmeter, 140 snittpuls, 14,8 km/h snittfart

Idag drack jag i farten, stannade två gånger under hela passet för att ta kort och givetvis när jag bytte utrustning. Riktigt nöjd med genomförandet av dagens pass. Imorgon och sedan lördag + söndag blir det kortare körningar då DSA summer tour går av stapeln. Kan gå hur som helst det! 



Den glade samariten



Min begränsade kosthållning börjar väl ge lite resultat nu?!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej deffen.

Vad äter du under en dag när du kör 5 Tim förutom 3 ägg till frulle?

Mindre kolhydrater o mer protein överlag?

Adam Steen sa...

De senaste dagarna har det bara blivit ett mål mat till. Men generellt lite mindre kolhydrater och mer protein, precis som du skriver

Anonym sa...

Kul o följa dig Adam.
Men gällande "deffen", tänk på upplägget lite. Många av dom bästa skidåkarna väljer att träna med lite extra kilon under sommaren för att sedan lagom till säsong gå ner vikten. detta ger positiva effekter dels för att kroppens motor får träna med ett tungt chassi för att sedan få tävla med ett lättare chassi gjort för tävling, såklart ett vinnande koncept!
tex: Northug, Jon Kristian Dahl mfl kör på detta upplägg.

Sen är det också lättare att dra på sig sjukdomar samt att slita ut kroppen när man ligger på "minus" i energitillskott under hård träning.

Men du kan väl göra detta till ett experiment? fortsätt med äggen tills du är nere under 65kg? skulle vara kul att följa hur det går, ifall du tappar styrka eller bara har positiva effekter.

Ha d gott o kör hårt!

Adam Steen sa...

Jo, det är sant. Men jag går mycket på känsla och framförallt humör, nu är jag inne i en period där jag trivs med det jag gör och så vidare och då kör jag på såhär. Det där kan vända på en femöring det, så det gäller att passa på nu!