torsdag, september 8

60 min stakintervaller av varierat slag



Slitit mig igenom ett nytt träningspass idag. Kände mig fit for fight, så det var bara att blåsa på. Dagen till ära blev det stakintervaller på Elpex-fyror. Tungt satan går dom. Efter cirka 25 minuters uppvärmning i Skräddarbacken så drog jag sedan igång med dagens trevligheter:


1 - Åtta minuter, mestadels uppför, från Skräddarbacksrondellen, höger vid Skräddarbacksskolan, ut på Kalles väg och vidare på cykelbanan som går mot toppen (bredvid elljusspåret). 2,23 kilometer, 174 snittpuls, 181 maxpuls, 65 höjdmeter.  

2 - 18 minuter 70"-20"-intervaller. Från Skräddarbacksrondellen, sex stycken bortåt mot Islingby och sex stycken tillbaka mot rondellen. 5,93 kilometer, 177 snittpuls, 183 maxpuls, 40 höjdmeter.

3 - samma som "1". Åtta minuter, 2,18 kilometer, 178 snittpuls, 65 höjdmeter.

4 - samma som "2". 18 minuter,  5,77 kilometer, 177 snittpuls, 182 maxpuls, 40 höjdmeter.

5 - samma som "1 och 3". Åtta minuter, 2,18 kilometer, 179 snittpuls, 184 maxpuls, 65 höjdmeter.


Avslutade passet med 25 lugna minuter. Totalt blev det, 2,20 timmar, 36,59 kilometer och 565 höjdmeter.

Det gick väl helt okej idag, men jag hade inte det där riktiga trycket kände jag. Fick lite för mycket mjölksyra och stumnade lite väl mycket. Men jag vilade igår och jag är ovan att köra på fyror, så det är nog bara tillfälligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att se att det fungerar bra för dig både på och vid sidan av spåret.
Intressant som vanligt att läsa bloggen. Får lite idéer som jag kan använda i min träning.
Serverar dom fortfarande sprit i T-röd flaskor i Borlänge (fast det verkar du inte ha undersökt i sommar)?

Behåll fokus och kör hårt!

"W"

Anonym sa...

Det som saknas är nog inte vana att åka på fyror utan att du blir skåning!

Adam Steen sa...

Tackar!! Bra där! Haha. Det är högst oklart :)

Haha ja. Men då är jag nog hellre trött och stum.

Anonym sa...

Treor på skruttig asfalt tycker jag är nog tungt (ungefär som 4:or). Kommer nog aldrig skaffa 4:or tippar jag (ens om jag blev bra på riktigt vilket inte kommer ske). Så många muskler aktiveras när det går trögt att det känns som att nervsystemet slits ordentligt hårt då. Fördelen med 4:or är att det lönar sig att diagonala på många ställen antar jag. Med treor känns det som att det är värt att staka ända till ungefär 10% lutning om backen inte är alltför lång.

Stakintervaller uppför med 4:or... All cred till dig.

Adam Steen sa...

Du har rätt! Funderar på om jag kanske till nästa sommar ska ha ytterligare ett par; 3-4:or, där treorna sitter antingen bak eller fram och fyrorna vice versa. vi får se.