torsdag, oktober 13

Intervaller på rull - stak och DIAGONAL(!!)



 Hejsan, här kommer ett blogginlägg direkt från grannkommunen!

Jag har alltså kört stakintervaller denna eftermiddag. Och det stannar inte där, körde även två stycken intervaller á fem minuter där jag använde benen. Under uppvärmingen så körde jag också några minuter stakstyrka (100 av varje: stakning med låsta armbågar, stakning med raka armar, stakning med enbart magen, enarmsstakning, smirnov-stakning) och några kortare fartökningar. 

Till en början så kändes det skapligt, men mot slutet av den cirka 30 minuter långa uppvärmingen så blev jag trött och seg. Mina triceps och min mage var tröttare än jag trodde sedan gårdagens TRX-styrka, jag bestämde mig dock för att bita ihop och köra på efter bästa förmåga, trots att jag förstod att min puls inte skulle nå skyhögt. Tryckte i mig en gel och en energibar för att få ut det som gick av passet. Det var svinkallt idag, så mina stavspetsar som är nästintill nya slant under vart och vartannat tag. Dessutom så ballade mina bluetooth-hörlurar ur under uppvärmningen. Så under något svagt ögonblick var jag väldigt nära på att stanna, bryta av båda stavarna och åka hem. Tyvärr gjorde jag inte det. 

Följande intervaller kördes idag:

- En lång, något lägre intensitet. Järlindskiosken - Förbi Lugnetbadet - längs med Lugnets camping - Frisbeegolfbanan - Sjulsarvsbacken - Högbo - Järlindskiosken - Högbo - Kårestugan. 23,15 min, 7,10 km, 158 snittpuls, 173 maxpuls, 190 höjdmeter

5 x 5 minuter, start vid botten av Högbobacken, slut och vändning efter fem minuter (vila utför, 3,28 -3,52 min):

1:a (stakning) - 1,25 km, 163 snittpuls, 169 maxpuls, 65 höjdmeter

2:a (med benen) - 1,32 km, 166 snittpuls, 174 maxpuls, 65 höjdmeter

3:e (stakning) - 1,23 km, 164 snittpuls, 172 maxpuls, 65 höjdmeter

4:e (med benen) - 1,31 km, 166 snittpuls, 173 maxpuls, 65 höjdmeter

5:e (stakning) - 1,20 km, 164 snittpuls, 172 maxpuls, 65 höjdmeter 

Ni ser ju, det går ju knappt snabbare att åka med benen, trots att det bitvis är ruskigt brant. Enda som är skillnad är att man (jag) blir mer trött och stum i ryggen. Körde på Elpex-treor idag. 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Starkt och genomföra det passet så bra ändå trots känslan!

8% snabbare med endast 2 slag högre i snittpuls tycker jag är anmärkningsvärt mycket för någon som aldrig diagonalar! Skulle du köra de där passet oftare skulle skillnaden säkerligen öka! Med det sagt så menar jag inte att du totalt sätt åker snabbare om du också använder benen för det tror jag inte! Såvida det inte är slalombacke upp - slalombacke ned - osv.

Använder du aldrig hjälm när du åker rullskidor? Själv är jag dödligt rädd för bilister (och stora stenar som fastnar mellan hjul och gaffel) så fegkepsen sitter alltid på!

Anonym sa...

Anon: Du får tänka på att fästet är helt perfekt med rullskidor och skillnaderna blir därför större än på vintern. Det är b.la. därför Northug är så grym på klassiska rullskidor. Han tappar inte mycket uppför p.ga. fästet och så kan han bomba rejält i den lätta terrängen.

Man får hålla hög stakfrekvens uppför för att undvika att stavarna böjer sig också (samt för att behålla momentum så klart). Stavfästet kan ju dessutom vara mindre bra på vintern för stakåkarna, men som regel går ingen med perfekt fäste när det är så brant så det blir några släpp vilket får ganska stort utslag...Trots det så lönar ju sig fäste i regel när det är brant och kuperat för att det är mer vilsamt. Särskilt på längre sträckor (Holmenkollen, Lillehammer etc.).

Adam Steen sa...

Tack! Så kan det vara! Jo, nog använder jag hjälm, men det gör sig inte bra på bild :)

Håller med dig. På de orterna, bland annat, så lönar sig fäste. Än så länge iaf

Karin sa...

Du skulle inte kunna lägga ut en film på de olika stakövningarna? Vore kul att se hur man utför dom så man som glad motionär kan få lite tips :)

Adam Steen sa...

Det är inte omöjligt :)