onsdag, oktober 12

Träningscomeback - 22 km löp och TRX



Tjo bror!

Då var min period på hundra timmar utan träning bruten. Skönt som stryk. Jag tog en liten joggsväng runt mina favoritställen i Falun; Jungfruberget, Hornberget (två vändor upp till Lostenen från olika håll) och Lugnets högsta punkt. Faluns finest alltså. Det är ju fan så fint även här, men det når tyvärr inte riktigt upp till de mäktiga lederna omkring Tjärnaberget och Muskboberget. Dock blir det fin stigning även på denna runda jag sprang  i Falun idag. När jag för andra gången var uppe på Hornberget vid Lostenen, så hade jag sprungit 11 kilometer och klättrat 400 höjdmeter, på strax över en timme. Det är ju ändå helt okej! 

Efter ovan nämnda geografiska punkt så sprang jag sedan ner mot Skuggarvsvägen. På första bästa platta ställe så stannade jag till och körde 100 spänsthopp (5 x 8 jämfotahopp + 6 enbenshopp/ben). Joggade sedan vidare upp till Lugnets högsta punkt: 305,9 möh, (jämförelsevis så mäter Hornbergets högsta punkt ståtliga 330 meter över havet). Därifrån så joggade jag sedan raka vägen hem till Britsarvet igen. Den biten är väl i det närmsta bara utför eller platt, sprang dessa 5,07 kilometer på 21,28 minuter (4,14 min/km). Ökade farten en aning, för jag ville hålla tiden till mina planerade två timmar, dessutom så kändes det skapligt och jag ville rensa ur systemet en aning sedan vilan. 

Tillbaka i Britsarvet så bytte jag tröja och begav mig direkt till Actic Britsarvet för att blåsa av mitt TRX-program. Kändes bra idag, trots att jag inte kört någon styrka alls på 14 dagar. Jag ökade svårigheten på programmet en aning genom att använda mig av en bosu-boll (bild nedan). På bollen hade jag antingen ben eller armar, beroende på vilken övning och vilken kroppsdel som då vanligen är placerad på golvet. Det funkade bra på alla övningar utom den fjärde. Två av tre set körde jag med bollen och det tredje så genomförde jag som vanligt. Fint mör efteråt, det blev en aning jobbigare faktiskt!

Totalt så sprang jag alltså i två timmar (1,59,50), på den tiden hann jag springa exakt 22 kilometer och klättra 615 höjdmeter. 
  

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Ska själv börja med trx träning nu, och undrar hur du upplever skillnaden mellan trx mot styrketräning med vikter? Var det jobbigare/svårare med extra balans momentet?

Adam Steen sa...

Bra.

Ja, det är ju lite som att jämföra äpplen och päron. Du blir ju mer stark i bålen och med den egna kroppen om man kör TRX, upplever jag. Det var faktiskt mer utmanande att köra med den bollen