tisdag, november 8

Maxat i gymet och löp en timme


Uppvärmnings- och nedvärmningslöp på Jungfruberget, Falun, favoritberget?! Trots att det endast var två minusgrader idag så frös om händerna med vanliga tävlingshandskar för vintern, kanske dags att införskaffa sig ett par varmare skidhandskar

Godkväll mina kära läsare.

Nu sitter jag här igen, jobbat, tränat och precis ätit. Trött som satan. Två dagar har jag jobbat sedan förra veckans ledighet, och redan är jag orkeslös. Direkt när jag kommer in i klassrummet och till jobbet så sugs all energi ur mig, jag blir likgiltig. Spelar liksom ingen roll hur mycket man säger till vissa, de lyssnar inte ett dugg och är visar total respektlöshet. Var det så här på min tid, när jag var ung? Tveksamt.. Nog om det, jag är ändå glad att jag har ett jobb och rutiner. Jag får bita ihop bara. Det funkar bra med den eleven jag har hand om i alla fall, och det är ju huvudsaken. 

Dagens träning blev helt okej lyckad. Började med att springa en halvtimme (4,75 km) på Jungfruberget. Därefter blev det styrka på gymet:

Bänkpress: 2x380 kilo och 2x190 kilo (klarade inte riktigt den andra ettan på 90, så jag körde en repetition extra på 85 kilo.)

Enbenspress i maskin: 2x3123 kilo och 2x1132 kilo:


Latsdrag i cablecross: 2x380 kilo och 2x190 kilo: 


Tricepspress på rygg med hantlar: 2x317,5 kilo och 2x120 kilo

Magchrunches i maskin: 4x584 kilo

När maxstyrkan var avklarad så avverkade jag en tredjedel av mitt TRX-program. Alltså ett set av varje, på de sex övningarna jag brukar köra. Detta tänker jag försöka göra under hela skidsäsongen, där jag även kör maxstyrka. Mest för att underhålla den bålstyrkan jag byggt upp. Dessutom så har ju dessa TRX-band hjälpt min tidigare så onda rygg! Numera har jag i princip inte ont alls. Tidigare hade jag vissa dagar oerhörda problem att ens klara vardagen. Det enda jag kan komma på att jag ändrat mot förr är just dessa TRX-övningar. Jag varken stretchar eller kör annan rehab, dessutom har jag varit hos otaliga sjukgymnaster och kiropraktorer utan framgång. Så mitt bästa tips för ryggont är detta. Dock om problemen är muskulära, vilket jag tror det varit för mig. Har nog haft lite för svaga inre magmuskler tidigare, eller något i den stilen.

Efter maxstyrka och TRX så körde jag ett kort block på SkiErgen; 10 stycken maximpulser á 10 stavtag, vilade genom att dra 20 stycken långsamma emellan. Det räckte för mig på gymet för idag, blev riktigt trött ändå!

Hela passet avslutades med ytterligare 30 minuter (5,67 km) jogg på Jungfruberget!

Nu ska jag ägna resten av kvällen till lite speltips!

Inga kommentarer: