onsdag, november 2

Tog 90 och sprang 3,30

BloggerImage
BloggerImage
BloggerImage
BloggerImage

Det var lite bilder från dagens träning. Räcker så va? Inte?! Nej, okej. Kan berätta lite om det som kördes under drygt en halv arbetsdag idag:

- 20 minuter löpning som uppvärmning inför maxstyrkan

- Maxstyrka:

Bänkpress 2x3 80 kilo + 2x1 90 kilo
Enbenspress 2x3 123 kilo + 2x1 132 kilo
Magchrunches i maskin 4x5 80 kilo
Latsdrag 2x3 75 kilo + 2x1 85 kilo
Tricepspress på rygg 2x3 17,5 kilo + 2x1 20 kilo

- TRX ett set av mitt vanliga program, använde Bosu-boll

- SkiErg 10 impulser á 15 stavtag, motstånd 5-10

- Löpning 3,10 timmar. Bland annat så kollade vi av snöläget på Lugnetspåren, 15-25 centimeter fanns det bitvis, riktigt mäktigt! Hade nästan behövt ett par halkskydd med tanke på all snö.

En bra träningsdag alltså! Har därefter äntligen fått på vinterdäcken på Benzen, samt tvättat och putsat upp den! 

Imorgon är det dags igen för ny träning. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du något tips för att öka frekvensen när man springer långsamt (typ 10-11 km/h)? Klockan säger ofta att jag ligger på max 170 steg per minut och det känns fel.

Jag har mycket bättre löpekonomi i högre hastigheter, men då hamnar jag lätt på 130-140 i puls och det är lite högre än optimalt.

Adam Steen sa...

Jag har aldrig tänkt på frekvensen när jag springer. Man skulle väl kunna testa olika löpskoleövningar. Annars kan jag väl instämma med det du skriver. Vet inte om du är skidåkare eller löpare. Där får man faktiskt skilja på det en del. Löpare springer ju aldrig så långsamt som vi skidåkare gör när vi "springer" A1. Dels så springer ju vi generellt i tuffare kupering och mjukare underlag. Och dessutom längre. Jag skulle väl faktiskt gå så långt och säga att man inte blir en bättre löpare av att springa A1, det är andra system i kroppen vi tränar när vi springer, det är inte för att bli bättre i löpning. Så precis som du säger får du en bättre löpekonomi vid högre hastighet, men det blir ju oftast för tufft att hålla det på längre A1-pass. Så du får ju fundera vad du vill bli bättre på? Är det löpning så får du springa lite kortare och med "rätt" löpteknik. Är det skidor så behöver du inte oroa dig kring det, utan håll pulsen och spring i tuff terräng och på mjukt underlag