söndag, december 4

Skateintervaller och annat snack


Han är glad den där Johannes "Kingsby" Ringsby

Tjenare mina vänner och fans!

Nu har ni suttit på nålar förstår jag? Undrat ur det gick för mig på träningen, Johannes har ju redan bloggat om succén, så jag tänkte att det räcker så. Allt som behövdes skrivas kan ni ju läsa där..?!

Nejdå, jag ska mata er med lite mer text kring träningen + ANNAT. 

I Benzen mellan grannkommunen och residensstaden så satte jag och "skrev" ett halvbittert blogginlägg i huvudet om hur jag hela denna veckan tränat själv, som vanligt. Men döm om min förvåning när Johannes ringde och ville haka på!? Då blev det genast en gladare stämning i mitt huvud och resan till Falun blev mycket roligare, trots nysaltad äcklig väg så min stackars Benz blev helt svart och grå. SLUTA SALTA VÄGARNA! 

Skidspåret på Lugnet var bättre än de senaste dagarna, tack vare nysnön som kommit inatt så var det inte så isigt och halkigt, dessutom så hade dom tagit bort staketet en aning från underbacken, så banan var något förlängd igen. 

Efter uppvärmningen så satte vi igång med de planerade tröskelintervallerna, vi körde 3 x 15 minuter skate. Johannes skulle köra några impulser inuti varje intervall, till en början så försökte jag inte ens hänga med på dessa, men till sist gjorde jag åtminstone några halvhjärtade försök till impulser, chanslös, men jag fick i alla fall ihop totalt sex stycken.

Siffrorna på intervallerna blev som följer (Johannes Garminklocka visade lite snabbare och längre siffror än min Polar V800, brukar det skilja så mycket?!):

Första: 5,43 km. 161 snittpuls, 167 maxpuls, 40 höjdmeter (enligt Garmin: 5,92 km, 57 höjdmeter)

Andra: 5,45 km, 163 snittpuls, 171 maxpuls, 45 höjdmeter (enligt Garmin: 5,95 km, 58 höjdmeter)

Tredje: 5,40 km, 164 snittpuls, 173 maxpuls, 40 höjdmeter (enligt Garmin: 5,85 km, 59 höjdmeter)

En teori jag har kring mina lägre siffror är att Johannes blev tvungen att åka sick-sack bakom, för att få träning.

Vilan emellan intervallerna blev tre minuter, "det är ju säsong" som mitt träningssällskap uttryckte sig. Jag kände mig skapligt stark, ett stabilt pass. Hade det varit förra veckan så hade jag varit mer less på grund av pulsen, men någon gång under denna vecka så sänkte jag mina pulszoner en aning. Från att de senaste åren räknat med en maxpuls på 200 slag/minut så kollade jag i min träningsdagbok och insåg att jag inte på länge varit i närheten av några 200, högsta noteringen det senaste halvåret var 194, då kanske jag inte behöver stressa upp pulsen över 170 på tröskelpass. Skönt kan jag tycka, då kanske det blir mer rätt syfte på vissa pass och inte lika slitsamt! 

En kvart in i detta pass så passerade jag 500 träningstimmar sedan den 25:e april, king!! Det är ett snitt på 15,40 timmar i veckan. Ungefär 50 timmar mer än vad jag någonsin tränat under denna träningsperiod och hela 80 timmar mer än förra året! Mäktigt! Helt i onödan också, kanske? Jag lyckades pricka in årsveckosnittet exakt denna vecka i träningsmängd; 15,40 timmar och denna senaste fyraveckorsperiod landade på 60 timmar. Kommande period så ska jag få till 50 timmar bara, och jag tänkte börja med att endast köra tio timmar nästa vecka. Ska också köra endast ett intervallpass och ett styrkepass, dessa två träningar tänkte jag köra markant lättare än föregående veckors dito. För att nu försöka skapa lite överskott och fart. 

Vi avslutar inlägget med det viktigaste, bilder från dagen:




Lärde mig att svänga på skidorna idag, stolt som en tupp 



Bästa vännerna?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läge att göra ett maxpulstest kanske?

Adam Steen sa...

Nej fan