fredag, maj 12

190 i puls är väl inte tröskel?


Orolig att jag skulle vara lika trött som igår så joggade jag iväg efter jobbet. Hade dunkat i mig tre koffeintabletter innan, för att få igång kroppen en aning. Antingen så var det koffeinet, eller så var jag piggare helt enkelt, för det kändes rätt skapligt direkt från start. 

Jag körde intervaller runt den drygt två kilometer långa banan banan på Jungfruberget, som vi i höstas sprang terräng-DM på. Jag hade som mål att hålla samma fart som under loppet där. En lagom målsättning med tanke på att intervallerna inte var så långa och att jag då var i en mycket bättre löpform. Jag lyckades faktiskt att slå min bästa tid med 15 sekunder på ett varv idag, skapligt nöjd med det! 

Planen var ju att inte köra jättehårt, utan snarare tröskel. Det sket sig direkt på första intervallen när jag kollade på klockan efter drygt en minut och hade nästan 180 i puls. Så det blev att rikta in sig på ett jobbigt pass helt enkelt. Jag körde följande intervaller, siffror från min Polar V800:

10 minuter - 2,71 kilometer, 178 snittpuls, 186 maxpuls, 45 höjdmeter, 3,42 min/km

8 minuter - 2,25 kilometer, 183 snittpuls, 190 maxpuls, 40 höjdmeter, 3,33 min/km

6 minuter - 1,60 kilometer, 181 snittpuls, 190 maxpuls, 35 höjdmeter, 3,45 min/km

4 minuter - 1,19 kilometer, 174 snittpuls, 186 maxpuls, 10 höjdmeter, 3,23 min/km

2 minuter - 0,58 kilometer, 174 snittpuls, 185 maxpuls, 10 höjdmeter, 3,28 min/km

Totalt träningstid 1,30 idag. Det räcker långt en dag som denna!

Inga kommentarer: