tisdag, april 23

Rullskidor i april, en dödssynd och slut på godisdieten



Hejsan!

Det var lite småkyligt imorse klockan 07,30 när jag gav mig ut i shorts, kortärmat och utan handskar. Temperaturen stod då på fyra plusgrader. Men då jag visste att prognosen lovat drygt 20 grader även idag och då solen var framme så var jag aldrig orolig över att frysa. Mer orolig är jag över att jag redan i april gav mig ut på rullskidorna. Men som jag skrev igår så är det ändå ett bra redskap för att få lite volym i träningen, samt för att spara mina löparben och vader. 

Den första turen för året på mina rullskidor (Elpex Team 610, med fyror bak och treor fram) blev en lugn stakvända på två timmar. Rutten gick sedvanligt över Skräddarbacken till en början för att få lite höjdmeter, sedan vidare bort på nejderna över Lindan - Baggbo - Spraxkya - Alderbäcken och avslutades sedan med en kortare sejour upp i Skräddarbacken igen. Ett lagom första pass som varken kändes dåligt eller bra. Jag försökte så ofta jag kunde att fokusera på tekniska detaljer i stakningen. Mest med stavisättning och vinklar i armar, samt överkropp. Gick helt okej!

Jag skramlade ihop 33,1 fina kilometrar och 320 höjdmeter. Skönt att vara klar med träningen för dagen klockan 09,30! Nu väntar lek med Alfons och såklart en vända till Willys för att handla lite, givetvis går vi dit. 

Just det, igår så avslutade jag min godis- och chokladbollsdiet. Har under några veckors tid tillåtit mig att äta sötsaker så fort jag får sug efter dito. Tänker att det kan vara bra att deka till mig lite på det sättet och nu med både ett nytt träningsår och påsken avslutad så är det ett perfekt tillfälle att försöka skippa onödigt socker. Planen är att hålla i det ett tag, kanske om drygt en månad att jag kan tillåta mig lite godis en gång i veckan högst, men jag ska försöka låta bli. Övriga regler på denna sockerfria tid är att jag kan tillåta mig att äta om jag blir bjuden på exempelvis efterrätt och till helgerna kan jag tillåta mig att äta popcorn, samt glass utan socker. Det har funkat bra förut och kommer givetvis även fungera bra även nu. Det är ju faktiskt ingen hemlighet att man som konditionsidrottare presterar bättre vid lägre vikt, givetvis utan att överdriva.  

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hamnar du på för optimal löpvikt såsmåningom nu när godisdieten är lagd åt sidan? Sub 70!? :)

Adam Steen sa...

Sub 70 är ju det ständiga målet och idealet. Ligger väl kring 72-73 nu, så det är inte omöjligt! Godisdieten är inte dålig den heller, man får en (förhoppningsvis) jävla skjuts när fettet är borta!

Anonym sa...

Är anmäld till LL för första gången och måste droppa ett antal kg för att få en bekvämare resa. Från 80 kg (181 cm) till 75 och helst 73-74 men det är ju en dödsplåga att avvika från godisdieten så länge... :)

Adam Steen sa...

Okej, kul! Låter som en bra plan. Jo jag vet, det är svårt. Men testa att dra ner på godiset successivt då. Men egentligen är det bara jobbigt den första veckan, sen slutar iaf jag vara sugen på godis :)