onsdag, mars 4

Styvnade ihop helt på Skiergen




Ouch, det där blev bra mycket tuffare än planerat. Jag satte en plan innan passet som jag trodde att jag skulle klara hyfsat smärtfritt. Det gjorde jag inte, klarade dock hälften av intervallerna på mina måltider, så det får väl ändå anses som okej. Jag fick också svar på att formen inte riktigt finns där efter sjukdomen, ändå skönt att veta efter mitt misslyckande på Vasaloppet. Men; friskt vågat, hälften vunnet, heter det ju. Jag satsade och det höll hyfsat.

Först värmde jag upp fem minuter i sub 2,00 min/500m-tempo. Så långt allt väl, här kändes det helt okej. Sedan var upplägget/planen såhär:

5 varv med: 5 minuter sub 1,50 min/500m - 1 minut vila - 3 minuter sub 1,45 min/500m - 1 minut vila - 1 minut sub 1,40 min/500m - 2 minuter vila. I den formen jag var innan sjukan hade jag klarat detta, det är jag 100% säker på.

Tiderna blev:

5 min: 1,49,6 - 1,49,8 - 1,49,8 - 1,50,6 - 1,50,7

3 min: 1,44,6 - 1,44,8 - 1,45,8 - 1,46,7 - 1,46,0

1 min: 1,39,6 - 1,39,6 - 1,42,7 - 1,41,3 - 1,39,0

Blir man stum på skierg så tappar man rejält med fart, det kan jag skriva under på.  Hade skapligt fin puls i alla fall med strax över 30 minuter i "röd zon2, alltså över 170 slag/minut och en maxpuls på 185. Snittfarten för de 45 hårda minuterna blev ändå 1,47,4, inte helt kasst ändå och en bra väckarklocka för kroppen!

Avslutade skierg-sessionen med 20 minuter i 2,04-fart. Hela passet gick idag på motstånd 8. 

Efter passet ovan så körde jag 15 minuter TRX-styrka. Bra pass!

Passa på att kolla in "till salu-sidan" också, har uppdaterat den lite. 

Inga kommentarer: