onsdag, juni 10

Det är på sommaren man blir bättre på skidor


Foto: Pixabay

Att träna på snö och faktiskt åka skidor på riktigt är oerhört viktigt för att utveckla tekniken och finslipa alla detaljer. Att träna upp staktekniken och utveckla kurvtagning är exempel på träning som kan ge dig den där extra sekunden, skillnaden mellan en seger och en fjärdeplats. Men det är inte under vintersäsongen du åstadkommer de stora framstegen.

Det finns de som säger att en bra skidåkare föds på sommaren, och då menar man inte att idrottare som föds under sommarmånaderna skulle vara bättre skidåkare än de som föds på vintern. Det som avses är att de träningstimmar man lägger ner under sommarhalvåret är en förutsättning för att man ska få en bra tävlingssäsong.

En av grundförutsättningarna för att bli en bra skidåkare är att kunna åka avslappnat men samtidigt kunna ta sig fram snabbt i spåret. Och då vi pratar om en fysiskt ansträngande sport gäller det att man tränar upp kroppen och vänjer den vid att hålla på länge. Konditionsträning är ett måste, som i Form skriver på https://iform.se/traning/kondition/. Men man får heller inte glömma bort styrketräningen – att bygga upp musklerna i bål, ben och armar gör också att man orkar träna under längre perioder.

Oavsett vilken sport man håller på med är löpning en universalmetod för att bygga upp konditionen. Det är särskilt viktigt i idrotter där man springer mycket. Inom t.ex. fotbollen ställs hårda krav på både kondition och explosivitet. Man räknar med att en fotbollsspelare springer i genomsnitt en mil under en match. Skillnaden mellan dessa sporter är att en fotbollsspelare har stunder av vila medan en skidåkare måste hålla sig i rörelse hela tiden - vila får de göra när de går i mål. Kravet på utmärkt kondition gäller kanske i högre grad för längdåkaren.

Men en liten rysning läser man på https://extra.bet365.com/news/sv/ om när Sveriges damer tog sitt första VM-guld någonsin i stafett. Där var kondisen helt avgörande när Charlotte Kalla seglade ifrån Astrid Jacobsen på tredjesträckan och gav Stina Nilsson tillräckligt försprång i kampen mot Johaug.  Nu väntar nya stordåd för Stina, som har tagit klivet över till skidskytte. Charlotte Kalla tilldelades i samma VM odds tips 5.50 att vinna tre milsloppet, som en av Sveriges bästa skidåkare.


Foto: Pexels

Man skiljer på distansträning och intervallträning. Distansträning är viktigt då en skidåkare ofta åker långa distanser på tävling. Rullskidor och löpning är vanligast när det gäller att bygga upp konditionen. Detta varvar man sedan med kortare intervallpass, kortare träningspass med hög intensitet där hjärtat får arbeta hårt, uppemot och kanske till och med över maxpulsen ibland. Intervallträningen gör att konditionen förbättras ganska snabbt. Här kan man med fördel välja att springa i motlut i korta intervaller, 30-60 sekunder med några minuters vila mellan rusherna.

Varvat med konditionsträning bör man också lägga in styrketräningspass i schemat. De muskelgrupper som en skidåkare är mest intresserad av att träna upp är:

Triceps – en muskel som ger bättre frånskjut när du trycker staven bakom dig.
Bål – starka mag- och ryggmuskler behövs för att kunna staka på ett effektivt sätt. Här finns det särskilda stakningsmaskiner att testa.
Benmuskler – framförallt lår- och vadmuskler. När man åker skating stil jobbar man oavbrutet med benen.

Idag kan man faktiskt träna på skidor året runt. Det finns numera skidtunnlar på olika platser i Sverige, bland annat i Torsby, vars öppettider finns på https://skidtunnel.se/. Här åker man antingen på natursnö eller konstsnö – men åker skidor, det gör man.



Inga kommentarer: