onsdag, juli 18

Långpass på ingång


Tjena. 

Jag har varit in på det tidigare också, men den nackdelen jag ser med denna värmen är att det är så oerhört svårt att somna när man ligger där klibbig i lakanen. Det blev lite för lite sömn återigen inatt, lägg där till att jag är rätt sliten sedan gårdagens tok-körning. Allt är som vanligt med andra ord. 

Igår så blev det två promenader på sex kilometer vardera, däremellan så åkte vi och badade vid sjön Besten, åt Gyllbergen-hållet. Så det blir inte några många minuter per dag där jag sitter still, och än värre kommer det väl bli när Alfons börjar gå. 

Stakveckan fortsätter och nu snart så ska jag ut på ett längre stakpass med Måns. Tanken är att få ihop fyra timmar!

tisdag, juli 17

85 minuter tröskel, med 14 impulser i århundradets motvind + lätt ljummet


Idag blev det kämpigt kan jag lova er! Fy satan.

Efter en uppvärmning tillsammans med Måns på cirka 15 minuter så kastade vi sedan loss med dagens tröskeldrag, jag hade bestämt en bana innan som jag trodde skulle ta cirka 60 minuter, kanske något längre. Något i stil med: Upp till toppen av Skräddarbacken - Skräddarbacksrondellen - Lindan - Upp till Ludvikavägen och tillbaka - Hjärpbo - Alderbäcken - Vända i Täkt vid järnvägsövergången - Lindan - Skräddarbacksrondellen - Toppen av Skräddarbacken. Såhär såg det ut på kartan:


Tröskeldraget är det röda strecket

Med facit i hand var det en rätt övermodig runda som totalt blev 29,68 kilometer och tog 1,25 timmar. Den första backen så kändes det skitbra, sedan blev det en kamp mot värmen (32-33 plusgrader, nästan i det varmaste laget även för mig som älskar värme) och framförallt den ständiga storm-motvinden som alltid verkar svärma runt mig. Men jag höll ihop det helt okej i alla fall, även om jag var nära vätskebrist, tur att jag körde med vätskeryggsäck idag alltså, det var nog min räddning, Måns hade ingen ryggsäck och klev av efter 60 minuter. Pulsen låg skapligt högt under hela draget och jag bet ihop, trots att det stundtals kändes som att jag stod still. Förutom att "bara" köra tröskel så lade vi in en impuls á 12 maximala stavtag var 6:e minut, totalt blev det då 14 stycken för min del. Tufft, men välbehövligt. Tanken är att köra lite sådana här pass framöver, för att få lite hårdhet och kanske slippa köra så mycket timmar, tid är ju en bristvara för mig känner jag. 

Siffror från tröskeldraget: 1,25 timmar, 29,68 kilometer, 170 snittpuls, 184 maxpuls, 335 höjdmeter, 240 fallmeter, 20,9 km/h snittfart. Rullskidorna för dagen var mina Elpex team 610 med rätt nya 3:or bak och 4:or fram.   



Två kilo hjortron


Igår åkte jag och Alfons morfar iväg till en myr i närheten, det fanns hjortron, men inte mycket. Värt sin vikt i guld med andra ord. Vi plockade ihop två kilo i alla fall och fick till några burkar sylt åtminstone. Enligt min mening är det den godaste sylten som går att äta, speciellt när den är hemmagjord!

Förutom hjortronsplockning så blev det en vända till tippen för att slänga en massa kartonger, skräp och annat. Jag hann även med totalt sju kilometers promenad med barnvagnen. Det var väl i princip allt. Vägde in på 71,3 kilo under gårdagen också, det var inte illa med tanke på allt gott vi åt under helgen. Kanske inte gör så mycket att man äter lite onyttigt emellanåt. Jag rör mig ju en del och äter mycket mer nyttigt nu än förr om åren. Har blivit lite besatt av att försöka bli smal, så från att ha ätit godis nästan varje dag så slår det runt åt andra hållet istället. Dårskaper. 

Nu snart ska Amanda ut på rullskidorna en sväng, därefter är det min tur att få åka. Idag får jag med mig Måns och tanken är ett längre tröskeldrag och kan ni gissa min känsla just nu? Just det, seg. 

måndag, juli 16

20% rabatt på anmälningsavgiften till Alliansloppet






Min skidkompis Ronny Wedin kontaktade mig och frågade ifall jag kunde framföra ett fint erbjudande till mina läsare och visst kan jag det, varsågoda:

”Officiell information gällande samarbetet mellan Alliansloppet och träningsgruppen Team Pumpen säsongen 2018-2019. 

 

Vi kan med stolthet presentera att Team Pumpen och Alliansloppet har ingått ett samarbete tillsammans där träningsgruppen Team Pumpen numera är ambassadörer för Alliansloppets arrangemang i Trollhättan.  Träningsgruppen Team Pumpen har därmed reducerade priser vid anmälan till Alliansloppets tävlingar som sker 18/8-26/8, där huvudtävlingen 48 km samt 32 km körs lördag 25/8. 

 

Utifrån samarbetet  som ambassadörer kommer Team Pumpen att marknadsföra Alliansloppets tävlingar på sociala medier (Instagram, facebook) med följande hashtags nedan (taggningar #). Även marknadsföra Alliansloppets tävlingar bland tävlingar och övriga sociala medier/forum. 

 

Marknadsföring sociala medier:
 #alliansloppetactionweek 
#alliansloppet2018

 

Anmälan för träningsgruppen Team Pumpen:

Alternativ 1:
Använd rabattkoden nedan som ger reducerat pris på din anmälan, totalkostnad 163 kr kronor/anmälan (ordinariepris 649 kronor). Anmälningskod: PUMPEN75
(Finns endast 5 stycken koder i dagsläget att använda, först till kvarn).

 

Alternativ 2:
Använd rabattkoden nedan som ger 20 % avdrag av ordinariepris på din anmälan, totalkostnad 520 kronor/anmälan (ordinariepris 649 kronor). Anmälningskod: PUMPEN18

 

Anmälningskod PUMPEN18 är obegränsad och kan därmed delas ut till alla intresserade. Hjälp oss att sprida denna anmälningskod bland sociala medier, skidklubbar och skidforum. 

 

Boende under Alliansloppet 24-26/8:

Fredag-lördag  (24-25/8) Best Western Trollhättan, 5 stycken sängplatser lediga.

Lördag-söndag  (25-26/8) Scandic Swania Trollhättan, 7 stycken sängplatser lediga. 

Ni som önskar boka boende återkopplar till Ronny Wedin, först till kvarn. 

 

 

Anmälan:

https://dinkurs.se/appliance/?event_id=50675

 

Hemsida:
http://www.alliansloppet.se/

 

 

Vid tangenterna

 

Ronny Wedin

Norbergs Skidklubb/Team Pumpen
ronny.wedin@hotmail.com

Gamla tider och dagens grejer


Hittade två gamla resultatlistor från Orsakajt’n. På den tiden kunde jag springa rätt fort. 2002 när jag vann så var jag 18 år och nästan i min storhetstid som löpare, åtminstone medeldistansare. Jag hade hört innan att de två skidåkarna/orienterarna skulle vara starka, så jag la mig helt enkelt i rygg och gick ifrån på slutet. 
Det andra loppet 2005 så sprang jag i motionsklassen. Jag ville helt enkelt inte springa 15 kilometer då. Feg som man är. 
Det har som bekant blivit några ytterligare tävlingar på midsommarafton där i Orsa och fler lär det bli. 

Inatt så fick jag äntligen till en natt med över åtta timmars sömn (8,20). Jag lät alla fönster som stod mot solen vara stängda med neddragna gardiner under dagen, när sedan temperaturen mot kvällningen gick ner mot 20 plusgrader så öppnade jag alla fönster i huset, det gav resultat och jag använde till och med täcket för första gången på veckor! Skönt att få känna mig utvilad, det vill jag lova! 

Vad har vi på agendan idag då? Jo, tanken är att åka till tippen med lite skräp, givetvis gå en promenad, fasta till middagen och eventuellt plocka hjortron med Alfons morfar!


söndag, juli 15

Veckans andra gympass


Som ni eventuellt kan se på bilden så kör jag mina ”chins” i de pinnar som sticker ut, vilket gör att jag får ett mer skidlikt grepp.

Jag tog mig iväg på och jag genomförde dagens träningspass precis enligt plan. Skönt efteråt som tusan. Jag klarar ju av det jag bestämmer mig för att göra, men den senaste tiden så har känslan varit att jag saknar cirka 5-10% av min maximala kapacitet, styrka och ork. Kanske är det bara inbillning och kanske känns det alltid så. Men troligen är det väl hjärnan som spelar mig ett spratt, samtidigt som den något dåliga sömnen gör sitt till. 

Nåväl. Styrkan idag gick enligt planen. Mitt sista pass med åtta repetitioner avklarade i min planering. Nästa gång blir det sex repetitioner. Jag har kunnat öka vikterna lite på övningarna hela planeringen igenom, det känns motiverande! 

Det blev rullskidor på mina fyror (1799 kronor på Skistart) till gymet och sedan körde jag följande:

- Uppvärmning med stången: 10 kickstöt - 10 lutande rodd - 10 overhead squats

- Frivändningar 3 x 8, 65 kilo
- Bänkpress 3 x 8, 72,5 kilo
- Lutande rodd, 3 x 8, 60 kilo

- Magchrunches i cable cross 3 x 8, 105 kilo
- Tricepspress i cable cross 3 x 8, 68 kilo

- Chins 6 x 9 + 4 x 10, start varje minut

- Fyra TRX-övningar med fokus på bål och triceps

Efter svettfesten på gymet så stakade jag med lätt ångest upp till min spurtbacke i Skräddarbacken där jag körde tio stycken spurter på 25 stavtag vardera (cirka 15 sekunder). De fem första med stillastående start och de fem sista med flygande start. Jobbigt och effektivt! 

Nu väntar en vecka med enbart stakning igen, tjoho!

5-6 kilo plus(?) och obefintlig sömn






Från fredagens tur med flotten. En riktigt fin kväll. Det är ju faktiskt en rätt så fin sommar ändå, det gillar vi! 

Efter en ny natt med bedrövlig sömn (5,45 timmar) så känner jag mig halvt som ett vrak. På något konstigt sätt blir man ändå van denna ringa sömnmängd. Men det är sjukt jobbigt. Klarvaken när jag ska försöka somna på kvällarna och en jävla massa uppvaknanden nattetid. Trots att jag har ”sommarlov” så är det sjukt slitsamt. Hur ska det här gå. 

Förutom dålig sömn så blev det två dagar med väldigt mycket onyttig mat, eventuellt några öl och även godis, glass & fika. Det skulle inte förvåna mig om jag gått upp 5-6 kilo under dessa dagar. Idag blir det tillbaka på den inslagna vägen med att försöka bli smal, promenad, träning och bra mat. Det ska nog gå att vända tillbaka det skeppet i alla fall. Värre är det med sömnen som nu är helt uppfuckad. Tråkigt. 

Jag ska försöka samla ihop spillrorna av mig själv och ta mig till gymet under dagen, för att försöka få till ett bra pass. Det kan gå, kämpa Adam!

lördag, juli 14

Seger - 6,68 km @ 23,33 min






Det gick ju vägen det där. Oerhört seg och sliten på uppvärmningen. Benen var värst, sliten sedan onsdagens styrka och lätt krampkänning i höger baksida. Gjorde ändå en gedigen uppvärmning tillsammans med Amanda på totalt 30 minuter, fick in tre minuter tröskel och 10 kortare ruscher. 

När väl starten gick så släppte den dåliga känslan nästan helt och jag kunde verkligen ta ut mig bra idag. Bra känsla men inte helt toppen, fast så är det väl alltid!?

Jag ledde från start och blev ganska tidigt ensam. Första tre var det mycket uppför på grusväg. 75 höjdmeter till toppen. Sista tre var det stig och utför. Här är kilometertider och höjdmeter/fallmeter per kilometer:



Inte alltför illa kan jag tycka. Snittpulsen landade på 179 och maxpulsen 188. Bra där. Avslutade dagens aktivitet med att springa fyra minuter tröskel i 3,35 min/km-tempo. 

Roligast med dagen var att Amanda sprang och blev tvåa bland damerna! Även Alfons var med i barnvagn med farmor och fick medalj efteråt av Jens Eriksson. En riktig höjdardag! 

Löptävlingen ICA-loppet idag




Igår blev det en trevlig tur på flotten, runt i Flosjön. Vi åt även middag där. Mysigt. 

Idag så ska jag vara med på en liten löptävling som heter ICA-loppet. 7,3 kilometer väntar och starten är 10,00. Får se hur kroppen svarar idag, är lite sliten efter hårda träningspass och dålig sömn. Men det är bara att bita ihop!

fredag, juli 13

32,5 kilometer SK8!


Invigde mina flong nya Elpex-skate idag, hade tidigare ett par likadana, men dom gick sönder på en krasch förra året. Under ett pass där jag ramlade två gånger och bröt en stav. Jag ber om ursäkt för mina gamla, trötta och fula pjäxor. Men det är ju tydligen viktigare att ge bort pjäxor till ”damelit” och annat löst folk. Fast det kan man ju förstå... 

Jag stack iväg strax efter klockan åtta imorse, drog upp till toppen av Skräddarbacken, sedan bort emot Floda och Spraxkya. För att sedan åka hemåt den nya vägen över Alderbäcken. Jag avslutade passet med att åka upp en sväng igen till toppen av Skräddarbacken för stt få lite höjdmeter. 

Rullskidorna som enligt Elpex utsago var deras nya 3:or rullade satans tungt (upplevde jag det som i alla fall), kroppen var också rätt trött på grund av dålig sömn och hård träning de senaste dagarna. Skönt att åka ett lugnt pass då, även om det ändå blev lite slitsamt för en otränad mas som mig. 

Jag skrapade ihop två timmar och 325 höjdmeter. Kanon! 

Efter mig så drog Amanda ut på mina Elpex-tvåor och brände av 20 kilometer på 1,20, så nu kan hon haka på mig på träningarna snart. Kul att jag är den enda utan talang i familjen.. Roligt att hon gillar att träna ”mina” sporter också, nu har hon även fått skaplig utrustning, vilket troligen gör det hela till en mer gemytlig upplevelse. Men eftersom att hon än tycker att det är roligt att åka rullskidor så har hon nog helt enkelt kört för lite..