söndag, juni 26

Grymma undertröjor!




Som ni vet försöker jag skramla ihop ett gäng träningstimmar under året. Samtidigt måste jag försörja mig och öva mina sociala färdigheter genom att träffa människor under andra former än träning. 

Att växla mellan träning och något socialt sammanhang där man inte kan se ut som en skidåkare har jag hört kan leda till att man eftesvettas. Skulle det sociala sammanhanget vara ett viktigt möte, en presentation eller liknande är det sjukt oskönt att få synliga svettfläckar på sina snygga kläder. Det härliga självförtroendet man byggt upp försvinner snabbt.

Jag har fått äran att testa en produkt som löser det här problemet. Det är högst sannolikt världens bästa undertröja. Shirtfriend heter den och kan bara köpas online på www.shirtfriend.se. Den ser nästan ut som en vanlig T-shirt men till skillnad från allt annat jag har sett är den gjort i naturmaterialet bambu, som är otroligt mjukt och skönt – mjukare än bomull! Några fler av materialet smått otroliga egenskaper är:
  •       Absorberar fukt 3-4 ggr mer än bomull
  •       Naturligt antibakteriellt
  •       Svampdödande egenskaper
  •      Naturligt tempererande  (känns sval när det är varmt och varm när det är kallt)

Att designen dessutom helt och hållet är anpassad för att vara just en undertröja som INTE syns under favoritplaggen gör inte saken sämre. Ni som tvingas ha skjorta till jobbet vet problemet med att ljusa skjortor är genomskinliga och T-shirt syns under skjortan. Har man en vanlig snygg T-shirt på sig vill man ju inte heller att ärmarna på en undertröja ska sticka fram. Det har Shirtfriend tänk på och sett till att ärmarna är lite kortare än normalt – smart!

Efter att själv testat Shirtfriends undertröja har den blivit ett självklart basblagg i garderoben. Vem vill inte slippa synliga svett- och deofläckar samtidigt som favoritplaggens livslängd förlängs? Sen att grundaren är en skidåkarkollega med topp 1000 placering på Vasaloppet i år gör det ju bara roligare!

Så surfa in på www.shirtfriend.se och köp några tröjor. Det är lika bra att köpa minst 2 och spara in på frakten. Du kommer ändå vilja köpa fler i framtiden.  Jag har ordnat så du får 10% rabatt om du skriver in koden: ”addesteek” (mitt namn på instagram om du inte redan följer mig där).

lördag, juni 25

Vattenskoter

BloggerImage

Har idag kört vattenskoter för första gången någonsin. Det var ju fan så roligt måste jag säga. Det var ju inte så bra det, jag som inte riktigt är någon "motormänniska". Men kul var det som sagt. Förutom att själv ha kört vattenskoter så har jag åkt ring bakom och även badar första doppet i år. Vet inte om jag badade en enda gång förra sommaren. Riktigt skönt var det i vattnet idag, omkring 20 grader. 

Skön vilodag idag. Nu är vi åter i grannkommunen och imorgon väntar en ny vilodag, denna gång med husrenovering. Hoppas finvädret håller i sig bara!

BloggerImage
BloggerImage
BloggerImage

Semester i stugan

BloggerImage

Semester!

Gårdagen och dagen spenderas i sommarstugan i Dala-Floda. Bad, lek och sol, livet!

BloggerImage

fredag, juni 24

Tjejdäng av tre!

BloggerImage

En sammanfattande bild av dagens Orsakajt'n


Jag hade förhoppningar om att åtminstone göra ett bra lopp. Men det grusade sig ganska snabbt tyvärr. Låg i cirka halva loppet på cirka 3,50 min/km, men fick slita ont. Tappade mer och mer och med fem kilometer kvar så slet jag för första gången i livet av mig linnet på en löptävling. Då var det kamp om överlevnad och att bara ta mig till mål. Det gjorde jag i alla fall.

Nej. Dagens lopp får jag lägga bakom mig snabbt. Är inte alltför besviken. Är nog lite sliten, känslan var klappkass, jag småfrös, blev yr, hade hållkänning och kunde inte ta ut mig. Känslan på blodomloppet i Borlänge häromveckan var riktigt, riktigt dålig. Idag var den ljusår sämre än det. Fick tjejdäng av tre stycken dessutom. Då är man fin. 

Ja ja. Ska bli skönt att vila två dagar nu! 

Rullade in på 1,04,49 timmar, 15,34 kilometer, 185 snittpuls, 192 maxpuls. 

BloggerImage

Jag är ju brun åtminstone

Orsakajt'n idag

BloggerImage 


God förmiddag. 

Idag ska jag traditionsenligt springa Orsakajt'n. 15 kilometer, från Orsa flygplats (Tallhed) ner till idrottsplatsen i Orsa. Här har man varit trött några gånger. Min bästa tid är från 2014 på 56,49. Förra året hade jag 58,28. Målet är att slå mitt rekord på 56,49, minns jag rätt så mäter banan 15,3 kilometer på min GPS-klocka. Hur som helst så blir det riktigt bra träning. Men det är ju alltid roligare om det känns och går bra!

Klockan 11,15 startar vi! 

BloggerImage

Epic light här i Borlänge igår kväll!

torsdag, juni 23

En femmil stakning, snart fjäderviktare


Kan man köra barüber så ska man ALLTID köra barüber, det är sen gammalt. Här poserar Gilberto Panisi och jag, strax utanför Sundborn

Lyckades med konststycket att klämma in en träning även idag, trots att jag är ledig och livet är på topp. Det är ju inte fy skam. Att det dessutom blev ett bra träningspass i trevligt sällskap gjorde ju inte saken sämre. 

Stakning på Elpex-treor blev det för min del idag. Klockan 08,18 så smög jag iväg hemifrån Britsarvet, upp till Lugnet och LIVI för samling klockan 08,30. Här var vi ett gäng som skulle köra rundan: Lugnet - Hosjö - Danholn - Karlsbyheden - Kårtäkt - Sundborn - mot Toftbyn 20 minuter och sedan vändning tillbaka till Sundborn - Skuggarvet - Lugnet. Nu är det åkbart mellan Skuggarvet och Lugnet igen, sedan lagningen av vägen, skönt som fan det, det är ju en guldväg med fina stigningar, både för distans- och intervallpass. Det går dock lite tyngre än innan, då det ligger ett lager med packat grus på toppen av beläggningen. 

Tidigt på passet bildade jag, Jimmie Johnsson, Akira Lenting och Adam Larsson en egen grupp. Vi åkte i ett överkomligt och skönt tempo under hela turen. Kände mig helt okej pigg i kroppen under hela passet. Drack dock sportdryck idag, med tanke på morgondagens Orsakajt'n

Det hela slutade på 3,05 timmar, 49,53 kilometer, 435 höjdmeter och en snittpuls på 137 slag/minut. Perfekt pass. Ett tretimmarspass nu är inte alltför betungande ändå, förut var det som jag tidigare nämnt något man gjorde någon gång ibland, men man var alltid lite lätt nervös inför sådana "långa" pass då. 

Tyckte tekniken kändes bra och jag hittade ett bra flow i stakningen, härligt! När jag kom hem från passet så vägde jag idag in på 71,4 kilo(!), senast jag vägde mindre än så (vad jag kan minnas i alla fall) var den 24 januari 2013, samma dag som jag var med och tog brons på SM-stafetten här på Lugnet, då stod vågen på 69,9 den morgonen! Hade varit mäktigt att kunna komma under 70-strecket och hålla sig där stabilt. Det gäller bara att jag orkar och är motiverad till att hålla mig ifrån godsaker och fortsätta träna på bra!

Bilder från passet:


Jimmie Johnsson, Adam Larsson, Akira Lenting och i bakgrunden Gilberto Panisi, här är vi i Hosjöstrand, vid första drickastoppet, vi stannar i cirka en minut varje halvtimme för att dricka



Ständigt detta pissande, inget jag gör alltför ofta under träningspass. Jag sportar i min CLWR-tröja för första gången, riktigt skönt plagg, både i material och passform



Här har vi stött på de andra åkarna, mellan Ramsnäs och Sundborn, här finns en källa med rinnande vatten som är väldigt gott, en klassiker att stanna här för mig under ungdomsåren då jag i princip alltid åkte mina rullskidspass Skuggarvet - Toftbyn, tur och retur



Sista gemensamma drickapausen, vid "spruthuset" i Skuggarvet. Under passet idag så hade vi fint främmat av Britta "chock-Britta" Johansson Norgren, tjejen i rosa, längst till vänster i bild



Äh, vi tar bilden på "Gil" och mig igen, detta blev dagens Instagram-bild!

Utforska mitt pass via Polar Flow här.

Strava:

Trött

BloggerImage

Most wanted, $ 100,000 reward


Godmorgon. 

Fy fan. Två nätter i rad så har jag i princip haft det omöjligt att somna. Igår och i förrgår så försökte jag också sova middag, utan framgång. Kul liv. Jag fattar inte varför jag har så svårt att somna ibland alltså, fast jag är trött och håller en bra dygnsrytm i övrigt. Ja ja, det lär ju vara bättre att ligga i sängen och försöka somna, än att vara uppe och härja. Hoppas nu att jag lyckas sova middag idag och sen inatt. 

Igår åkte Sverige ur fotbolls-EM också. Kul. 

Jag ska idag träna ett pass med DSA. Tre timmar rullskidor ska vi köra. Jag siktar på stakning. Det blir bra det. 

Hör av mig sen!

onsdag, juni 22

Jogg - TRX - SkiErg - Löpband - Jogg


Halvpigg idag, jävligt svettig dock


Idag var det rätt slitsamt alltså. Hade det lite på känn, har ju kört en del hård träning på slutet, i alla fall för att vara mig. Men ändock så blev det ett bra och stabilt pass där jag körde precis enligt plan och fick ut det jag skulle ur kroppen. Skönt så. Jag kan ju alltid inbilla mig att jag nått en lite högre nivå, det känns så stundtals i alla fall. 

Jag joggade som vanligt mina två kilometer på 12 minuter som uppvärmning, skönt med sol och värme idag. Sedan klev jag in på gymet och brände av följande:

- TRX-programmet. Det kan ni ju redan, annars har ni en genomgång av det här.

- 10 minuter 40"-20" SkiErg, motstånd fem, 167 snittpuls, 179 maxpuls

- 10 minuter 40"-20" löpband, 19,3 km/h, 5% lutning, 180 snittpuls, 191 maxpuls

Var rätt svettig, flåsig och trött efter avklarad gymsession. Peppar, peppar så kände jag inte av knäet som började värka igår under denna träning. Däremot så värkte det lite i det innan passet, konstigt nog. Tror det är en lite muskel på insidan av högerknäet som trilskas lite, imorgon får jag vila benen, så det blir nog bra. Jag valde att jogga ner runt kvarteret efteråt idag, för att få en liten möjlighet att skölja ur surbenen. 

Det var allt i träningsväg idag, skönt så!


Inte jättekaxig efter löpintervallerna


Inga höjdartider på SkiErgen idag, så kan det vara ibland

Tappar i vikt

BloggerImage
BloggerImage

Efter ett riktigt skitväder under gårdagsförmiddagen så vände det under eftermiddagen och den efterlängtade solen tittade fram. Skönt då med en hundpromenad i fina omgivningar, trevligt sällskap och solsken!


God förmiddag. 

Kroppen var lite mörbultad när jag vaknade i morse. Men konstigt annars efter de senaste dagarnas träningar. Så ska de vara. När jag enbart kör ett pass per dag så upplever jag det som att jag inte blir lika hungrig och inte behöver äta lika mycket som om jag skulle köra dubbla pass. Det gillas. När jag också kör långa pass på förmiddagen så känns det som att jag energin räcker längre än när jag kör på eftermiddagen, av någon anledning. 

Jag har precis enligt plan tappat lite vikt nu på slutet. När jag drog igång träningen vecka 17 igen så vägde jag77 - 78 kilo. Men jag hade ju då också kört väldigt mycket styrka under en period och samtidigt knappt kört någon uthållighet. Det ledde nog till lite ökad vikt. Det var faktiskt lite av en plan, eftersom att jag nu enbart kommer köra styrkan i TRX-banden nästan hela vägen fram till säsongsstart under senhösten. Den uteblivna styrkan med vikter, hantlar och skivstång tror jag också har bidragit till att jag tappat lite vikt. Givetvis har också de långa och tuffa passen gjort sitt.

Så vad väger jag nu då? Jo, både efter måndagens väggenrunda och gårdagens löppass så vägde jag in på 72,6 kilo! Visserligen är det väl en del vätska jag tappat då också, men ändå, det går åt rätt håll. Jag har ju också försökt att inte äta alltför mycket onyttigt under den senaste tiden! Jag har en liten förhoppning att komma ner på 70kilo, det hade varit mäktigt! Bara jag fortsätter i samma banor, men vissa dagar så kan jag bara inte hålla mig borta från några grabbnävar med lösgodis eller liknande.


Idag så bjuder jag mig själv på ett kortare pass, skönt nog. Det blir jogg, TRX, SkiErg och lite lättare löpbandsintervaller. Hoppas jag är lite piggare än vad jag känner mig just nu. Den som lever får se!

Hörs senare, hälsningar;

BloggerImage

//Flanören

tisdag, juni 21

Fyra timmar löpning!


På väg ner från Lostenen på Hornberget i Skuggarvet, efter cirka 2,30 timmar löpta. Jimmie Johnsson, Jag, Caroline Glännerud, Emma Eriksson, Gilberto Panisi, Akira Lenting och Gustav Eriksson

Foto: Mattias Nilsson


Klockan 07,48 så joggade jag iväg hemifrån Britsarvet för att 12 minuter senare möta upp ett gäng från DSA uppe vid LIVI (friidrottshallen vid Lugnet). Vi skulle springa en liknande tur som jag gjorde den 3:e juni. Alltså över Björnmyra - Bodaberget - Hornberget. Planen var 3,5 timmar för de andra i gänget och jag reviderade snabbt min plan till fyra timmar. Anledningen till det är att jag helt enkelt vill träna på lite nu i början av veckan och således kan vila både lördag och söndag. Förra veckan blev det ju nästan 18 timmar och denna vecka är planerad till 14. Men det kan vara lite farligt och lätt att enbart stirra sig blind på en vecka som följer kalendern; måndag till söndag. Tittar jag tillbaka till de senaste sju dagarnas träning så hamnar jag på 21 timmar. Det är ju lite annat än 18, respektive 14. Så dubbla vilodagar ibland är inte helt fel faktiskt. Dessutom så ska jag ju upp tio timmar i träning denna fyraveckorsperiod (65), gentemot den förra (56).

Nåväl, passet då. Det var en liten men trevlig grupp som sprang iväg klockan 08 från LIVI. De på bilden ovan, samt Mattias Nilsson (tränare på DSA). Tror inte jag missat någon, i så fall får ni skälla på mig. Vi började med att springa bergsstigen, därefter vidare på Carl Larsson-leden, strax innan Björnmyra så sprang vi höger upp på Björnmyraberget. Bitvis nya stigar för min del, väldigt kul, även nära mitt barndomshem i Skuggarvet så blev det en del nya stigar för mig. Efter Björnmyraberget så rullade vi vidare igenom Björnmyra och ner emot Boda. Vi korsade Skuggarvsvägen och drog rätt uppför Bodaberget. Fina stigningar idag vill jag lova. 

Från Bodaberget så sprang vi stigar, grusväg och en gammal körväg tills vi till slut hamnade ovanför Laktjärn, nära Skuggarvet. Från Laktjärn sprang vi grusväg och stig hela vägen upp till Hornberget (330 meter över havet, dagens högsta punkt). Denna backe stiger 157 höjdmeter från lägsta till högsta punkt, på 2,56 kilometer. En del platt emellanåt dessvärre, men ändå en fin backe! 

Efter att ha varit uppe på Hornberget så sprang vi från Lostenen ner till Skuggarvsvägen igen, vidare bort mot Lugnets naturreservat. Där valde vissa att springa raka vägen hem, medan jag, Gustav, Caroline och Akira sprang tillbaka mot Skuggarvet och Gallsjön igen via grusvägar och stigar. Vi kom strax ut på Lugnets gröna milbana, där tog vi oss upp till toppen (305,9 meter över havet) och sedan ner till Carl Larsson-leden igen, vid gränsen av militärområdet. 

Resterande del av passet blev lite av en skarvning, vi tog oss bland annat upp till Sjulsarvsstugan, ner till Lugnets elljusspår och sedan upp till Kårestugan och hoppbackarna. Från hoppbackarna så sprang jag med gänget ner till Lugnet och friidrottshallen, lämnade av dom där och skarvade den sista halvtimmen över Jungfruberget. 

Det blev ett riktigt bra pass måste jag säga. Gillar verkligen det här med att köra ett långt pass per dag. Skönt med sällskap dock, det är ju faktiskt perfekt att träna lite innan och efter, då upplevs det inte lika långt faktiskt. Kände mig skapligt pigg under hela turen och absolut inga svackor, skönt. Enda lilla problemet var insidan av höger knä som värkte lite sista halvtimmen. Men det är nog ingen fara. Nu sitter jag i soffan med stödstrumpor och korta kompressionstights, för att öka på återhämtningen lite. 

Totalt blev det fyra timmar, 34,62 kilometer och 890 höjdmeter! Länk till passet från min Polarklocka har ni här.

Bilder och Strava:



På Carl Larsson-leden första gången idag, efter drygt en halvtimmes löpning


Gänget återigen nedför Hornberget